Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności rozwijanych na etapie wczesnoszkolnym. Wspólne czytanie lektur, ciche czytanie ze zrozumieniem, słuchanie rozmaitych tekstów czy ćwiczenia pięknego czytania w ramach prac domowych, to codzienność najmłodszych uczniów. W klasach 1-3 bardzo ważne jest również to, by zachęcić dzieci do częstego sięgania po książki, do odkrywania innego, fantastycznego świata budowanego na ich stronach. W klasie 2a ostatnią lekturą do samodzielnego przeczytania w zaciszu domowym była „Karolcia”.

Barwna opowieść o ośmioletniej dziewczynce, która znalazła niebieski koralik. Miał on magiczną moc spełniania każdego jej życzenia. „Karolcia” to książka ponadczasowa, w której wydarzenia realistyczne przeplatają się z fantazją, magią i czarami. Wśród nich odnaleźć można ważne przesłania oraz przestrogi i to właśnie ich opracowaniem zajmowaliśmy się podczas omawiania lektury. Na początek jednak odbył się krótki, lecz nietypowy sprawdzian z treści książki. Wszyscy uczniowie
i uczennice klasy 2a usiedli w kole, a w środku znalazł się kocioł, do którego każdy musiał wrzucić jedną opowieść, sytuację, przygodę, którą zapamiętał z „Karolci”. Opowieści nie mogły się powtarzać. Na koniec wszyscy zamieszaliśmy w naszym kotle
i w ten sposób powstało połączenie magii i prawdziwego świata. Kolejnym zadaniem było tradycyjne uzupełnienie metryczki lektury.

1

2

Podczas omawiania przygód Karolci w klasie 2a postawiliśmy na integrację – większość zaplanowanych zadań w tym zakresie wykonaliśmy siedząc w grupie, przy jednym stole, bądź na pufach. Jedynie podczas pracy plastycznej, podczas której należało zorganizować własne materiały i dbać o porządek, usiedliśmy tradycyjnie, w ławkach.

3 4

5 6

„Karolcia” znalazła wiele fanów i fanek w klasie 2a. Na szczęście w klasowej biblioteczce mamy drugą część jej przygód!