„Wszechstronny rozwój dziecka jest wspólnym celem, do którego dążą rodzice
i nauczyciele. Wzajemna pomoc i wzajemny szacunek rodziców oraz instytucji edukacyjnych,
są warunkiem niezbędnym wychowania dzieci i młodzieży w naszych czasach.”
Fragment Europejskiej karty praw i obowiązków rodziców
opracowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Rodziców (EPA)
przyjętej w 1992 roku
Cele współpracy Szkoły z Rodzicami (prawnymi opiekunami):
- Współdziałanie w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych uczniów.
- Ustalenie wspólnego systemu oddziaływań wychowawczych oraz ujednolicenie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły i środowiska rodzinnego, w atmosferze wzajemnego zaufania i życzliwości.
- Wspieranie Rodziców w realizacji funkcji wychowawczych i opiekuńczych.
- Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w Szkole.
- Poznanie oczekiwań Rodziców wobec Szkoły.
Zasady współpracy Szkoły z Rodzicami (prawnymi opiekunami):
- Rodzice znają, rozumieją i akceptują Statut Szkoły oraz znają procedury i regulaminy szkolne.
- Zapoznanie się z ww. dokumentami Rodzice potwierdzają własnym podpisem na pierwszym spotkaniu z wychowawcą we wrześniu każdego roku szkolnego; dokumenty są zamieszczone w formie elektronicznej na stronie internetowej Szkoły oraz są dostępne w wersji papierowej w bibliotece szkolnej.
- Szkoła uważnie słucha informacji Rodziców o potrzebach ich dzieci i o warunkach, które najlepiej sprzyjają ich rozwojowi.
- Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny, współtworzony i uchwalony w porozumieniu z Rodzicami.
- Szkoła rzetelnie i na bieżąco informuje Rodziców o postępach i sukcesach ich dzieci oraz o ewentualnych trudnościach w nauce i przypadkach niewłaściwego zachowania w szkole.
- Rodzice współpracują z wychowawcami, nauczycielami, pedagogiem i psychologiem szkolnym.
- Rodzice mają prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia dzieci.
- Rodzice mają prawo do wypowiadania opinii na temat wszystkich spraw dotyczących ich dzieci.
- Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Szkoły.
Formy wzajemnych kontaktów pomiędzy Szkołą a Rodzicami (prawnymi opiekunami):
Bezpośrednie podczas:
- zebrań ogólnych, warsztatów, prelekcji
- obowiązkowych wywiadówek (zgodnie z terminarzem)
- dni otwartych (zgodnie z terminarzem)
- wyznaczonych godzin dyżurów nauczycieli
- wyznaczonych godzin dyżurów pedagoga i psychologa szkolnego
- wyznaczonych godzin dyżurów zastępcy Dyrektora Szkoły
- wyznaczonych godzin dyżurów Dyrektora Szkoły
- rozmów telefonicznych w uzasadnionych sytuacjach
Korespondencyjne poprzez:
- dziennik elektroniczny
- druki zwolnień i usprawiedliwień
- pocztę elektroniczną
- korespondencję listowną za pośrednictwem sekretariatu Szkoły
- wiadomości zamieszczane na stronie internetowej Szkoły
Uwagi:
- Wszelkich informacji dotyczących ucznia udziela się wyłącznie Rodzicom (prawnym opiekunom). Udzielanie jakiejkolwiek informacji na temat ucznia innej osobie, wymaga stosownego upoważnienia.
- W uzasadnionych okolicznościach Szkoła zaprasza Rodziców poza ustalonymi terminami.
- W uzasadnionych przypadkach Rodzice mogą spotkać się z wychowawcą, nauczycielem przedmiotu, pedagogiem, psychologiem szkolnym w innym, wspólnie wcześniej ustalonym terminie. Rodzice nie otrzymają żadnych informacji
o dziecku podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela, jak również w czasie pełnienia przez niego dyżuru.
Precedencja kontaktów Rodziców (prawnych opiekunów) ze Szkołą:
Uwagi i wnioski dotyczące pracy Szkoły, ocen postępu umiejętności oraz zachowania uczniów Rodzice (prawni opiekunowie) kierują w pierwszej kolejności do wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu, w następnej do pedagoga i psychologa szkolnego, a ostatecznie do wicedyrektora i dyrektora, z zachowaniem procedur dotyczących form wzajemnych kontaktów pomiędzy Szkołą a Rodzicami.
Sposoby dokumentowania współpracy Rodziców (prawnych opiekunów) ze Szkołą:
Sporządzanie przez wychowawców protokołów lub notatek z zebrań z rodzicami.
- Sporządzanie przez nauczycieli i wychowawców notatek ze spotkań indywidualnych.
- Prowadzenie zapisów w dokumentacji pedagoga i psychologa szkolnego.
- Uwzględnianie informacji o współpracy z Rodzicami w sprawozdaniach redagowanych przez wychowawców
na posiedzenia klasyfikacyjne Rady Pedagogicznej. - Zamieszczanie informacji na stronie internetowej Szkoły.
- Opracowywanie wniosków do dalszej współpracy na podstawie wyników wewnętrznych ankiet ewaluacyjnych, monitorujących poziom zadowolenia Rodziców (prawnych opiekunów) ze współpracy ze Szkołą.
- Raporty z ewaluacji zewnętrznej.
Ewaluacja:
- Przeprowadzanie i opracowywanie ankiet monitorujących współpracę Rodziców (prawnych opiekunów) ze Szkołą.