Nauka czytania i zachęcanie do samodzielnej lektury to jedne z ważniejszych celów edukacji polonistycznej w młodszym wieku szkolnym. Nasi Drugoklasiści z czytaniem radzą sobie już całkiem dobrze, a podczas zajęć dydaktycznych bardzo lubią słuchać różnych historii, opowiadań czy wierszy. Omawianie lektur to dla nich wyjątkowy czas, bowiem wtedy nie koncentrują się tylko na wykonywaniu zadań w ćwiczeniach czy podręcznikach.

Omawianie lektur to krok do innego świata, to wejście do szafy pełnej nieznanych dotąd przygód, to poznanie bohaterów,
ich historii w szerszym zakresie, to dojście do celu. Zanim jednak Drugoklasiści przystąpią do omawiania przeczytanej książki, muszą najpierw dokładnie się z nią zapoznać. Z pomocą rodziców lub samodzielnie, każdego dnia czytają fragment zadanej lektury i dowiadują się kolejnych, ciekawych informacji na temat poznanych bohaterów. Czytanie wprowadza ich zatem w świat opowieści, którą później wspólnie z resztą klasy, mogą analizować. Samodzielne czytanie lektur pozwala im bowiem na rozłożenie pracy w czasie, na wplatanie tej aktywności w dowolny moment w ciągu dnia, na wykonanie tej czynności w odpowiednich dla nich warunkach – na przykład pod kołdrą, z kubkiem herbaty w dłoni. Możliwości jest dużo,
a przyjemności jeszcze więcej 🙂

1

Podczas omawiania baśni Andersena było jednak inaczej. Z “Calineczką”, “Dziewczynką z zapałkami” i z “Królową Śniegu” zapoznaliśmy się w sali. Uczniowie również mogli usiąść wygodnie i zanurzyć się w czytanej przez panią lekturze. Oprócz sprawdzenia umiejętności uważnego słuchania, udało się również zobaczyć jak idzie Uczniom wykorzystywanie informacji w zadaniach. Jak zawsze podczas omawiania lektur należało również uzupełnić metryczkę książki.

Kilka zdjęć z omawiania lektury i wykonywania tematycznej pracy plastycznej można zobaczyć w galerii.